PERSONLIG TRÄNING

Alla som vill vara aktiva, rörliga och smärtfria i vardagen borde vara medvetna om vikten av hälsosam fascia!

Träningsprogram med fokus på fascia och muskler. Fascia spelar en stor roll i hälsa, välbefinnande och rörlighet - den överför musklernas kraft, kommunicerar med nervsystemet och fungerar som ett sinnesorgan. Fascia säkerställer skydd av inre organ och utför grunden för din kroppsform. Därför bör alla som vill vara aktiva, rörliga och smärtfria i vardagen vara medvetna om vikten av fascia. Fascia agerar på samma sätt som dina muskler. De kan svara på stress och nervsignaler, och om det trasslar och fastnar ihop kan smärta och rörelseproblem uppstå. Fascians struktur försämras ju äldre vi blir och förloppet påskyndas vid stillasittande jobb, monotont arbete, stress och ansträngande arbete. Detta kan man förebygga med både fascia massagebehandlingar och fascial fitness.

PERSONLIG TRÄNING

Fascial Fitness

NEUROMOTORISK TRÄNING

inkl. coaching

KOSTRÅDGIVNING

Antiinflammatorisk kost växtbaserad kost

KROPPSSCANNING

Hälsoanalys

Våra träningskoncept och hälsorådgivning

Vi börjar med att utföra tester för att få reda på om du är typ ”dansaren” (vig-överrörlig) eller ”viking” (stel) för att lägga upp ett träningsprogram som passar just dig. Det behövs endast 10 minuter 2 gånger i veckan för att uppnå god effekt på fascian som kräver specifik träning och rörelser. Vid skador kan denna träningsform vara fullt tillräcklig att börja med annars kan du använda dessa övningar vi går igenom som uppvärmning till din vanliga träning.

Flossing är utvecklat av en fysioterapeut och crossfitness tränare Kelly Starrett, USA. Metoden vidareutvecklades i Tyskland av Sascha Seifert och Dominik Suslik, välkända inom sport och behandlingsterapi - i samarbete med Ludwig Artzt GmbH. De kompressionsbaserade teknikerna med elastiskt latexband heter Flossband. De används ofta i samband efter fysioterapi eller osteopatbehandling i samband med funktionell och atletisk träning. Träningsmetoden baseras på kompressionsbaserade tekniker med hjälp av flossbandet, som lindas runt lederna och vävnaden. Därefter utför kunden specifik fasciaträning för att bland annat uppnå vävnadsglidning. Mottot är ”Optimera genom kompression!”.

Alla våra kunder har innan påbörjat träningsprogram fått genomgå manuella och funktionella tester som visar om du antingen är överrörlig eller inte. Det är lätt att bli lurad då överrörliga personer ofta har muskelspänningar och rörelsebegränsningar på grund av att musklerna arbetar 2-3 gånger hårdare än normalt vilket i sin tur kan skapa muskelspänningar. Vi går igenom stabilitetsträning och övningar som passar dig samt hur du kan få dina spända muskler att slappna av utan att stretcha dem i ytterläge. Vi använder oss även av hjälpmedel som foamroller, massagebollar med mera.

Rörelse för fysisk och mental balans Du får veta hur rörelse kan underlätta inlärning, öka kreativitet, sänka stressnivån, förbättra koordinationen och öka självkänslan. Hur balans i den inre miljön skapas genom rörelser och ger dig själv möjligheter till tydligare kommunikation och bättre koncentration.  Rörelser och aktiviteter som skapar en balanserad, funktionell kroppshållning hos individen och som skapar en bra kommunikation mellan det perifera och centrala nervsystemet. Vid stress fungerar rörelser ofta som en coping strategi.

Kunskapen om systemisk hjärnforskning och träning i neuromotorik skapar förutsättningar att förstå hjärnans sätt att hantera information som mönster. Hjärnans plasticitet och formbarhet gör det enklare att kunna prioritera, vara flexibel och kreativ, kunna skapa en tydlig riktning och drivkraft mot ett gemensamt mål.

Marie är utbildad av Susanne Wolmesjö i neurosensomotorisk träning via MetaNoova Utbildningscenter.

Styrketräning med antingen gummiband / hantlar / skivstång / kettlebells

Biospect har ursprungligen skapats som ett alternativt stöd för läkare vid diagnosmetodik. Biospect-tekniken har utvecklats av Russian Institute for Practical Psychopshysic, IPP, i Moskva och räknas som kvantmedicinskt instrument.

Biospect kan identifiera tidiga energiska obalanser, defekter och patologiska förändringar i organvävnader och celler.
Man skannar organ och vävnader på cellnivå och är ett oslagbart instrument för att hitta obalanser och negativ utveckling på ett mycket tidigt stadium, vilket underlättar behandling och prevention av sjukdom.

Hur fungerar Biospect?
Biospect baseras på en biofeedbackmetod där hjärnstammens elektromagnetiska svängningar analyseras. Dessa elektromagnetiska svängningar innehåller fullständig information om hela organismen. Till skillnad från tidigare Introspect mätning som innehöll en svag laser som stimulerade utsändningen av elektromagnetisk strålning från hjärnstammen så är Biospect ett steg vidare och tillhör sk cutting edge teknologin. Bärvågen som överför cellinformation avläses genom en frekvensavläsare och sensorer. Informationen överförs och därefter tolkas i en ansluten dator där värdena jämförs mot en databas med hundratals referensvärden.

Behandling
En av Biospects funktioner är rekommendation av lämpliga kosttillskott och örtpreparat individuellt för klienten och dennes specifika problem. Dessutom kan läkning av organ och vävnader stimuleras av effektiv frekvensterapi, så kallad META-terapi. Undersökningen fordrar ingen förberedelse (fasta eller utrensande preparat osv). Undersökningen blir mer tillförlitlig om du kommer utan dessa förberedelser. Biospects kontrollfunktion visar hela processen, allt från tidigare resultat och prognostisering av sjukdomens utveckling till möjliga behandlingsmetoder.

Vad är META-terapi?
META-terapi är en vidareutveckling av den Bioresonans terapi som uppfanns i Tyskland 1977 av Läkaren F. Morell tillsammans med elektronikingenjören E. Rashe, och kallades för MoRa. META-terapin är en vidareutveckling av MoRa-metoden. Den kan återuppbygga organismens normala livsverksamhet, både i fråga om akuta och kroniska sjukdomar.

Hur fungerar META-terapi?
Under META-terapin repareras organismen med hjälp av diverse modulerade elektromagnetiska svängningar som produceras av Biospect. Apparaten sänder sen optimala informationen till ett organ eller vävnad och stimulerar kroppens egna funktioner för att normalisera cellerna. Behandlingen är inte avsedd eller menad att ge medicinsk rådgivning och ersätter därmed inte professionell rådgivning från läkare eller farmaceut.

Vilken information får jag?
Med hjälp av Biospect identifierar vi konkreta problem och därefter fokuserar och skräddarsyr behandlingar på de områdena. Genom skanning kan vi se nerv- och smärtpåverkan samt andra belastningar, obalanser och svagheter som kan leda till sjukdom. Instrumentet visar belastningsgraden på cellnivå i organ och vävnader av patologiska förändringar, mikrober, som virus, bakterier, parasiter, tungmetaller, allergener mm.

Undersökningen kräver ingen särskild klädsel eller speciell utrustning, utan du vilar i en fåtölj framför en skärm där du följer skanning processen och ser direkt kroppens och organens tillstånd i din kropp. När Biospect-analysen är slutförd går terapeuten igenom resultaten och därefter ger rekommendation och förslag på vilka insatser som kan vara lämpliga.

META-terapi görs där behov finns. Vid återbesök jämförs nya med tidigare resultat samt ev. fortsatt META-terapi och rådgivning. Det går även att boka enbart META-terapi på enskilda organ.

Detta är exempel på vad som kan ingå beroende på de fynd vi upptäcker:
- Skanning av hela kroppen
- META-terapi
- Information om lämplig kost och kosttillskott (detta tar systemet fram automatiskt efter skanningen och därmed undviker du att behöva chansa på vilka kosttillskott du behöver eller ta dem i onödan). Även matvanor som ger överkänslighet dyker upp. Genom att äta mat som din kropp behöver samt undvika det som ger överkänslighet behöver din kropp inte belasta kroppens organ i onödan.
- Rådgivning / förslag på behandling (med Biospect kan vi se ryggradens kotor, nerver och överbelastning av tex felaktig kroppshållning och kan därmed föreslå behandling som massageterapi / osteopatbehandlingar osv.

Skanning inkl. META-terapi 90 min 1500:- Just nu 1000:- (gäller t.o.m 25/4-23)
Återbesök 60 min 1500:- Just nu 860:- (gäller t.o.m 25/4-23)
META-terapi utan skanning 450:-

Vi går igenom hur du kan använda olika tekniker och redskap såsom foamroller, massagebollar, gummiband, stretch-program med mera för att öka rörlighet, flexibilitet och stabilitet. Samt hur du löser upp muskelspänningar och aktiverar svaga muskler. Nyckeln är BALANS.

Omophia 20 är en fettreduceringsmaskin som med sina fem tekniker hjälper till att skulptera kroppen, reducera oönskade fettdepåer och strama åt lös hud. Så här fungerar de olika teknikerna: Kavitation är en teknik som framförallt hjälper dig att bli av med oönskade fettdepåer. Tekniken innebär att ultraljudsvågor får fettcellen att vibrera så snabbt att små vakuumbubblor skapas. Till följd av vakuumbubblorna sprängs cellmembranet och fettet hamnar utanför cellen där det antingen bryts ner till energi, som då tas upp av blodet, eller också transporteras med lymfvägarna varpå fettet då antingen förbränns eller lagras i andra fettceller.

Infrarött ljus ökar syresättningen i cellerna samt ger en värmande effekt vilket leder till lindring av stelhet och smärta i leder och muskler. Tekniken ökar även blod- och lymfcirkulationen. Radiofrekvens är en beprövad teknik som har använts inom kirurgin i över 70 år. Värmeenergin aktiverar kollagen- och elastinproduktionen i huden och har en uppstramande effekt. Vakuummassage lyfter, formar, och masserar huden både ytligt och djupt. Massagen ökar även blodcirkulationen. Mekanisk massage jobbar djupgående på förtätad bindväv vilket ökar blod- och lymfcirkulationen Kur för bästa resultat För att uppnå bästa möjliga resultat rekommenderas en grundkur på 10 behandlingar 2 gånger i veckan. Antal behandlingar och resultat är individuellt och påverkas av faktorer som område, typ av fett, ålder, kön och livsstil. Under kuren ska du avstå från snabba kolhydrater som höjer det fett lagrande hormonet insulin i blodet. Du bör gärna träna för att göra dig av med den frigjorda energin i kroppen och dricka rikligt med vatten. Behandlingen är inte till för viktminskning, utan istället skulptera kroppen och minska oönskade fettdepåer.

Vår kropp byggs upp av den mat vi äter, hela tiden bryts kroppsvävnader ner. Varje rörelse av varje organ innebär en förslitning, och denna förslitning repareras med ämnen från maten vi äter. Alla organ i kroppen behöver sin särskilda mängd av näring. Hjärnan måste förses med sin del, skelettet, musklerna och nerverna kräver sin. Det är genom en underbar process som mat förvandlas till blod, som sedan används till att bygga upp de olika delarna av kroppen. Denna process pågår hela tiden och förser varje nerv, muskel och vävnad med liv och kraft. -Ellen G. White - Hälsa för hela människan Välj mellan växtbaserad kost eller animaliskt.

Intresserad av en behandling?

Boka konsultation eller behandling idag!